Stories of Tita

16 grudnia 2022

Bajka o Kotku i Kogutku


Bajką, którą często opowiadała mi mama była historia o kotku i kogutku. Pamiętam, jak denerwowałam się co też ten kogucik wyprawia i czemu znów daje się zwieść sprytnemu lisowi. Ostatnio przeglądając angielskie wydanie "The Cossack Fairy Tales" odkryłam, że jest tam również ta bajka. Jak widać polsko-ukraińskie więzi istnieją na wielu polach, również bajkowym. Ale teraz czas na opowieść...
 
Za górami, za lasami, za siedmioma morzami i rzekami w maleńkiej chatce mieszkał sobie Kotek i Kogutek. Byli najlepszymi przyjaciółmi i bardzo się kochali. 
Pewnego razu Kotek mówi do Kogutka:
- Kogutku, ja muszę wyjść do pracy, idę bardzo daleko i długo mnie nie będzie, pamiętaj nie otwieraj nikomu drzwi! 
- Dobrze - odpowiedział Kogutek i Kotek poszedł. 
Na to tylko czekał Lisek. Podszedł zaraz do okienka, zapukał i woła: 
-Kogutku, Kogutku pokaż swój czerwony grzebyczek dam Ci grochu koszyczek.
A, że Kogutek był łakomy otworzył okienko, Lis go „CAP” i wlecze do lasu. Biedny Kogutek krzyczał żałośnie: 
-Kotku, Koteczku ratuj mnie biednego, bo porwał mnie Lis i wlecze do lasu ciemnego!. 
Kotek, na szczęście, nie odszedł daleko i usłyszał wołanie Kogutka. Przybiegł i go uratował. Znów powiedział do Kogutka:
- Kogutku ja idę do lasu pracować, tym razem będę bardzo daleko i już nie usłyszę twojego wołania.
-Dobrze idź Koteczku- odpowiedział Kogutek i Kotek poszedł.
Lis tylko na to czekał. Znów przyszedł pod okienko i woła:
-Kogutku pokaż swój czerwony grzebyczek dam Ci grochu koszyczek.
A Kogutek, jako że był łakomy znów otworzył okienko i Lis go „CAP” złapał i porwał do lasu ciemnego. 
Kogutek krzyczał i krzyczał - RATUNKU! ale Kotek był już za daleko, aby usłyszeć wołanie o pomoc przyjaciela. Gdy wrócił do domu zastał chatkę pustą... 
Od tej pory mieszkał sam i nie miał już nikogo

P.S. Chcę dodać, że ta kozacka wersja jest okrutna. W wersji Mamy Kotek zawsze jakimś cudem ratował Kogucika. Tak przynajmniej mi się wydaję. Jedno jest pewne bajeczka ta skutecznie zasiała w moim dzieciństwie lęk przed domokrążcami wszelkiej maści.  
Jeśli chcecie przeczytać fantastyczną angielską wersję tej bajki, to znajdziecie ją tu:
https://fairytalez.com/the-cat-the-cock-and-the-fox/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz